سیستم مورد نیاز بازی و نرم افزار

System Requirements Lab

سیستم مورد نیاز بازی و نرم افزار

وب سایت srlab توسط محمد طاهری کارشناسی ارشد مدیریت IT دانشگاه شهید بهشتی و محمد زارعی کارشناسی ارشد برق دانشگاه امیرکبیر، با هدف ارائه اطلاعات به روز و دقیق در ارتباط با مشخصات سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی و نرم افزار ها برپا شده است.

آخرین نظرات

کار با مرورگرها، ابزارهای تولید و به طور کلی انجام سایر وظایف در وضوح تصویر (Resolution) بالاتر بهتر است، اما در گیمینگ هم این امر صادق است؟ وضوح تصویرهای بالاتر به توان پردازش گرافیکی بسیار زیادی نیاز دارند، بنابراین در خرید یک مانیتور جدید به چه عواملی باید توجه کرد؟

یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب یک مانیتور جدید، “وضوح تصویر” است. در حال حاضر 1080p محبوب ترین وضوح تصویر است، اما 1440p و 4k به آرامی در حال یافتن جایگاه خود در بازار هستند. وضوح تصویر هایی که در ادامه می آیند می توانند در فرآیند تصمیم گیری ما موثر باشند:

  • 1280×720 – HD / 720p
  • 1920×1080 – FHD (Full HD) / 1080p
  • 2560×1440 – QHD/WQHD (Quad HD) / 1440p
  • 3840×2160 – UHD (Ultra HD) / 4K 2160p
  • 7680×4320 – FUHD (Full Ultra HD) / 8K 4320p

4k به عنوان جایگزین وضوح تصویر 1080p می باشد که در آن وضوح تصویر افقی و عمودی دو برابر وضوح تصویر فول اچ دی (FHD) است. حالا کم کم متوجه می شوید که به چه حجم پردازش گرافیکی عظیمی برای اجرای بازی ها در وضوح تصویر 4k نیازمندید. (تعداد پیکسل ها در 4k چهار برابر FHD است.)

همانطور که در بالا گفته شد این مسئله دقیقا به توان کامپیوتر شما بستگی دارد. ما به دنبال نرخ فریم 60 یا 60 فریم بر ثانیه (FPS) به عنوان حداقلی برای یک گیمینگ روان هستیم.

نرخ فریم بالاتر به شرطی که مانیتور شما از آن پشتیبانی کند بهتر است. اکثر صفحه نمایش ها 1080p با فرکانس 60 هرتز هستند، در حالیکه صفحه نمایش های گران قیمت تر  120 هرتز، می توانند 120 فریم بر ثانیه را در اختیار شما قرار دهند. به عنوان مثال یک مانیتور می تواند وضوح تصویر 1440p با فرکانس 144 هرتز داشته باشد، که به شما امکان لذت بردن از یک گیم پلی روان در وضوح تصویر بالا را می دهد. اما همانطور که گفتیم این امر مستلزم داشتن کارت گرافیکی قدرتمند و سایر قطعات هم رده با آن می باشد.

با اینکه در لیست بالا 720p را هم آورده ایم اما هرگز آن را در لیست انتخابی تان قرار ندهید. مانیتورهای 1080p باید حداقل نقطه برای انتخاب شما باشد. بر طبق پرسشنامه سخت افزار استیم، 1080p محبوب ترین وضوح تصویر در میان گیمرها در سال 2016 بوده است. دارندگان کنسول xbox one باید از مانیتورهای 1080p استفاده کنند حال آنکه دارندگان xbox one s و xbox one x می توانند از مانیتورهای 4k هم استفاده کنند. لازم به ذکر است که تنها xbox one x که نام اولیه آن project scorpio بود می تواند به صورت واقعی بازی ها را در وضوح تصویر 4k اجرا کند. پس شما برای خرید مانیتور 4k برای کنسول xbox one x زمان دارید و می توانید پول خود را پس انداز کنید. اما برای کامپیوترهای شخصی اوضاع چگونه است، چه زمانی باید برای خرید مانیتورهای 1440p یا 4k اقدام کرد؟


وضوح تصویر 1440p

انتخاب یک مانیتور 27 اینچ یا بالاتر برای گیمینگ می تواند یک سرمایه گذاری ایده آل باشد چراکه به شما اجازه انتخاب صفحه نمایشی با وضوح تصویر و فرکانس بالاتر را می دهد. محبوبیت وضوح تصویر 1440p رو به افزایش است زیرا مصرف کنندگان به سخت افزار های قدرتمند تر با قیمت های بهتر دسترسی پیدا کرده اند. کارت گرافیک RX480 شرکت AMD را به عنوان مثال در نظر بگیرید، این کارت گرافیک قابلیت پردازش بازی ها در وضوح تصویر 1440p را داراست و حتی از واقعیت مجازی پشتیبانی می کند.

شما می توانید از نحوه اجرای بازی ها در وضوح تصویر 1080p بر روی کامپیوتر خود، نحوه اجرای بازی در وضوح تصویر 1440p را تخمین بزنید. اگر در مانیتور 1080p و 60 هرتز خود بازی دائما با 60 فریم بر ثانیه اجرا می شود، آنگاه مانیتور 1440p می تواند تجربه گیمینگ شما را بهبود ببخشد. همچنین شما می توانید از طریق منابع معتبر بنچمارک بازی ها را مشاهده نمایید و ببینید که کارت گرافیک شما چطور می تواند بازی ها را اجرا کند.

وضوح تصویر 4k

وضوح تصویر 4k به کل داستان دیگری دارد، شما به قدرت پردازش گرافیکی فوق العاده بالایی نیاز دارید. کارت گرافیک های پر قدرت کنونی هم توان پردازش مناسب و کافی برای 4k را ندارند. حتی کارت گرافیک جدید و پرقدرت انویدیا GTX 1080 هم برای اجرای بازی ها در 4K با مشکل مواجه می شود. فقط به خاطر داشته باشید که شما می بایست ابتدا به بالاترین نرخ فریم دست یابید بعد وضوح تصویر را افزایش دهید. 60 فریم بر ثانیه با تمام جزییات در وضوح تصویر 1440p خیلی بهتر از 20 فریم بر ثانیه در وضوح تصویر 4k است.

به طور کلی پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید تجربه گیمینگ خوبی در وضوح تصویر 4k داشته باشید به دنبال استفاده از SLI یا کراس فایر باشید. همه انتخاب هایی که می توانید داشته باشید به تمایلات شما، میزان مبلغی که می خواهید هزینه کنید و قدرت پردازشی که انتظارش را دارید، باز می گردد. وقتی به خرید مانیتور جدید فکر می کنید باید به قدرت پردازش گرافیکی هم فکر کنید و با توجه به آن هزینه نمایید. اگر کارت گرافیک قدرتمندی دارید و نرخ فریم بالایی در وضوح تصویر 1080p دارید و یا اینکه یکی از کارت گرافیک های جدید GTX انویدیا را دارید، 1440p مطمئنا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. وضوح تصویر، زمان پاسخگویی و فرکانس مانیتور از مواردی هستند که هنگام خرید یک مانیتور باید به آنها توجه نمود.


زمان پاسخگویی

زمان پاسخ، زمانی است که طول می کشد تا یک پیکسل در مانیتور، از حالت فعال (سفید) به حالت غیرفعال (سیاه) رفته و دوباره به حالت فعال (سفید) باز گردد، واحد اندازه گیری آن میلی ثانیه یا ms است. پیشنهاد می شود مانیتوری تهیه کنید که زمان پاسخگویی 5 میلی ثانیه یا پایینتر داشته باشد، زمان پاسخگویی پایینتر با کاهش حالت گوستینگ یا شبح کمک می کند. هر چه زمان پاسخگویی مانیتور پایین تر باشد قیمت آن بالاتر خواهد بود.


Nvidia G-Sync و AMD FreeSync

Nvidia G-Sync و AMD FreeSync سیستم هایی هستند که توسط انویدیا و ای ام دی جهت یک گیم پلی صاف تر و جلوگیری از مشکل screen tearing یا پدیده بریدگی صفحه نمایش ساخته و عرضه شده اند. در توضیح پدیده بریدگی صفحه نمایش، تصور کنید فرکانس مانیتور 60 هرتز است؛ 60 تصویر در یک ثانیه. کارت گرافیک با آخرین توان خود مشغول رندر کردن فریم‌هاست و با اتمام مراحل رندر‌شدن هر یک از فریم‌ها، سریعاً آن را در اختیار نمایشگر قرار می‌دهد. در این صورت ممکن است فریم جدید زمانی از راه برسد که نمایشگر در حال نمایش فریم رندر شده‌ی قبلی است. اتفاقی که می‌افتد این است که بخشی از تصویر نمایشگر، فریم قبلی را نشان می‌دهد و بخش دیگر، فریم جدید را و با توجه به تفاوت دو فریم، یک و حتی چند خط افقی در تصویر نمایشگر دیده می‌شود که احتمالاً در بازی‌ها، با آن مواجه شده‌اید.




یک مانیتور ایده آل برای گیمرها، مانیتوری با وضوح تصویر حداقل 1080p با سایز دلخواه، فرکانس 120 هرتز و بالاتر، زمان پاسخگویی 2 میلی ثانیه و کمتر، یا پشتیبانی از Nvidia G-Sync و AMD FreeSync است.

 

اما مانیتور شما چیست؟ آیا قصد خرید مانیتور جدیدی را دارید؟ چه عاملی در خرید مانیتور جدید برای شما از همه مهمتر است؟ دیدگاه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.


منبع: systemrequirement.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۱
محمد طاهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی